onsdag 29. august 2007

Bruk av IKT i norskundervisningen- en skrekkhistorie!




En liten erfarings-utveksling fra min arbeidsplass








Som nyutdannet, ambisiøs lærer med halvårsenhet i IKT gledet jeg meg til å ta i bruk alt vi lærte på studiet om bruk av IKT i skolen. Å bruke data i undervisningen kan i seg selv være en motivasjonsfaktor fordi ungene synes dette er litt utenom den vanlige undervisningen hvor de "sitter bak en pult og ikke lærer noen ting" (sitat: Thomas). Slik vi leker navneleker i første klasse, eller forsåvidt på videreutdanning i norsk, og "sniker" inn litt læring, kan vi gjøre akkurat det samme på data. Vi kan gjøre det de fleste ungene synes er litt stas; vi kan bruke data som læringsarena, vi kan til og med spille på data i timene på skolen. Jeg satt hjemme kveld etter kveld med min bærbare pc, og søkte på nettet etter god pedagogisk programvare, helst gratis. Jeg fant mye som kunne brukes, men før vi kunne begynne med dette måtte vi gjøre oss litt kjent med å bruke pc.



Jeg bestemt meg for at de skulle få bruke en dobbeltime i norsk på datarommet. De skulle bruke word og lage en hvilken som helst tekst, skrive et eventyr, et dikt eller lignende. De skulle prøve seg på å bruke de verktøyene som finnes, og pynte litt på arket eller skrive med forskjellige farger. Mange fant bilder på internett som de ville bruke, og kopierte dem inn i dokumentet. Elevene syntes dette var veldig artig.


Så skulle de da få begynne og skrive ut.... Dessverre kom det ingen ark ut. Etterhvert satt det 15 utålmodige elever og ventet på å få se det arbeidet de hadde gjort, og som de var veldig stolte av og hadde lyst til å vise frem hjemme.

Jeg, med noe kompetanse i ikt, burde jo klare og fikse dette. Jeg brukte ei tid på å lete etter problemet, ble mer og mer frustrert, stresset og fortvilt. Fant ikke problemet. IKT-ansvarlig på bygget var sykemeldt. Tenkte at jeg kunne gå inn på hver enkelt maskin og sende dokumentene på e-post til meg, slik at vi kunne gå opp på arbeidsrommet vårt for å skrive ut. Det gikk med noen av elevene, men så viste det seg at resten av maskinene ikke var på nett.

Hva med å bruke minnepenn? Kun to maskiner hadde USB-port, men maskinene var så gamle at de klarte ikke å finne driverne på egen hånd. Stakkars elever. Det endte dessverre med at noen av dem ikke fikk ut det de hadde skrevet. Jeg prøvde meg med noen trøstende ord, men tror ikke det hjalp noe særlig.

Dette er et typisk eksempel på problemene vi på vår skole støter på veldig ofte. Rektor oppfordrer oss til å bruke datarommet mer enn vi gjør, bruke all den pedagogiske programvaren som ligger gratis ute på nett. Jeg skulle gjerne gjort det. Jeg har funnet frem til masse programmer som ser virkelig bra ut, men jeg har helt mistet lysten til å gå på datarommet. Vi er ikke oppdatert på det utstyret som kreves, vi er ikke oppdatert på kompetanse, vi er ikke oppdaterte økonomisk til å kunne følge den nye planen som er kommet. Jeg vet ikke hvordan mine elever skal kunne tilegne seg den 5.basisferdigheten, nemlig digital kompetanse, for vi har ikke det som skal til.


Nå er det jeg som lærer som trenger noen trøstende ord. Jeg kan, vil og skal bruke ikt i undervisningen, men får det ikke til.....

4 kommentarer:

Lisa sa...

Jeg skjønner godt at du blir frustrert over disse problemene - som sikkert mange flere av oss har opplevd/kommer til å oppleve. Men hva med å legge ikt inn i f.eks en arbeidsplan, og bruke 2-3 pcer, der du vet de er koblet opp på nett, og alt fungerer som det skal... bare er lite forslag :)Kanskje lysten til å bruke ikt i undervisnigen, kan komme tilbake om du får en positiv opplevelse rundt dette.

Lise sa...

Takk for tipset. Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Det vil jo være mye lettere å veilede 3 elever på data enn 15 stk samtidig. Tror nesten jeg blir nødt til å prøve det i uka som kommer:-)

Lisa sa...

Hei
Jeg bare lurte på om du hadde prøvd deg mer på ikt i din klasse, og hvordan det gikk :-)

Hilde sa...

Enig med Lisa at det kunne være en god idè å legge det inn i en arbeidsplan, men det forutsetter at du lar elevene gjøre ting de kan, ikke at de skal få lære noe nytt. Med 15 elever er det vel bare en lærer, som da ikke kan forlate de andre 12 elevene?
Dessuten er man avhengig av at det er tilgjengelig kapasitet på datarommet den tiden. Da tenker jeg på pc'er med internett-/skrivertilgang.

Jeg stemmer for opprustning av dataparkene rundt på skolene. Minstekravet er at de har internettilgang og at utstyret fungere :O) !!!